Plágium
Egon Friedell írja Az újkori kultúra története
cimű könyvében:
Ami végül a plágium kérdését
illeti, úgy az a lárma, amit a szellemi eltulajdonításokért
csapnak, egyike a legfölöslegesebb tevékenységeknek
a világon. Ugyanis minden plágium saját magának
bírája. Rajta lebeg az az átok, mely örömtelen
birtokká változtat minden lopott jószágot, akár
szellemi, akár anyagi természetű. [...] Mindig csak a saját
gondolatainkat mozdíthatjuk meg valóban, mert csak ezek a mi
szerveink. Azt az eszmét, amely nem a mienk, hanem másé,
nem tudjuk kezeli, le fog vetni bennünket, mint a ló az idegen
lovast, olyan, mint egy ékszerkazetta, melynek titkos zárát
nem ismerjük, mint egy útlevél, mely idegen országokat
nyit meg, de csak az előtt, akinek képét és aláírását
viseli.
[...]
Az emberiség szellemének egész története
lopások története. Sándor meglopja Fülöpöt,
Ágoston meglopja Pált, Giotto meglopja Cimabue-t, Schiller
meglopja Shakespeare-t, Schopenhauer meglopja Kantot. És ha egyszer
megrekedés áll be, ennek oka mindig ott keresendő, hogy túl
keveset lopnak. [...] És ha egy nagy művész vagy gondolkodó
nem hat, ez mindig azért van, mert túl kevés tolvajra
talál. Szókratésznek megvolt az a ritka szerencséje,
hogy Platónban egész lelkiismeretlen tolvajra talált,
aki mesterségének minden csínját-bínját
értette: Platón nélkül ismeretlen volna.
[...]
"Műveimet egyáltalában nemcsak saját bölcsességemnek
köszönhetem, hanem rajtam kívül dolgok és személyek
ezreinek, akik anyagot nyújtottak hozzájuk. Jöttek bolondok
és bölcsek, világos fejek és korlátoltak,
gyermekség és ifjúság és az érett
kor: mind elmondták nekem, mi az érzésük, hogy
gondolkodtak, hogy éltek és működtek, és milyen
tapasztalatokat gyűjtöttek, és nekem nem volt egyéb dolgom,
mint hozzálátni és learatni azt, amit mások számomra
vetettek." - mondja Goethe.
[...]
Ami anyagát illeti, alapjában véve semmi sem új;
új mindig csak a szellemi erők változó játéka.
Sőt, megtehetjük a végső lépést, és elmondhatjuk:
minden épeszű ember kénytelen szüntelenül plagizálni.
Az igazság jól elrendezett, jól elhatárolt birodalma
kicsi. Csak a balgaságok és tévedések, a szeszélyek
és hülyeségek vadona megmérhetetlen és feneketlen.
[...]
...ráakadtam Hermann Bahr egy dolgozatára a plágiumokról,
mely ezzel a mondattal végződik: "Ha elvesszük a művésztől
azt a jogot, hogy úgy ábrázolja a szépet, ahogy
érzi, nem törődve azzal, ábrázolták-e már
egyszer vagy sem, és a műértőtől azt a jogot, hogy az igazra
törekedjék, akár régi, akár új, és
csak azt hagyjuk érvényesülni, ami még sohasem
fordult elő, akkor megnyitjuk az ajtót minden különbség
előtt, és a legnagyobb bolond lesz legkedvesebb szerzőnk."